اکبر نصیری فارسانی، مدیریت درمانگاه یزدان شهر قدس تصریح کرد:

تهیه دارو، مشکل اساسی درمانگاه ها

افتخار این را داشتیم تا با یکی از مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با اکبر نصیری فارسانی، مدیریت درمانگاه یزدان شهر قدس جلب می‌نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با اکبر نصیری فارسانی، مدیریت درمانگاه یزدان شهر قدس جلب می‌نماییم:
کد خبر: ۱۴۱۴

بنده در حال حاضر مدیریت درمانگاه را عهده دار می‌باشم و همانند حوزه‌های مختلف در کشور متاسفانه ما هم در برخی زمینه‌ها با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستیم. مشکل اصلی ما صدور مجوز است به نحوی که هنگام اضافه شدن یک بخش به مرکز درمانی، می‌بایست روند اداری نسبتا پیچیده و طولانی و البته پرمخاطره‌ای را طی کنیم. انجام این امر وقت و انرژی بسیاری را می‌طلبد. در حالی که این مراحل فقط برای افزودن یک قسمت به مجموعه می‌باشد، حال آنکه برای بقیه موارد نیز باید همین مراحل تکرار شود.
بنده سعی دارم از طریق رسانه جام جم البرز، این معضل بسیار مهم را به گوش مسئولین مربوطه رسانده و از کسانی که در این حوزه فعالیت کرده و زحمت می‌کشند، درخواست کنم که روند صدور مجوز را تسهیل کرده و این روند را مختصر نمایند تا متقاضیان راحت‌تر بتوانند به مردم فهیم شهرقدس و سایر قسمت‌هایی که نیاز به کار‌های مشابه درمانی دارند، خدمات ارائه دهند.
دومین چالشی که به صورت جدی با آن مواجه هستیم، تهیه دارو است. برخی از دارو‌هایی که نیاز داریم اورژانسی هستند یعنی زمانی که بیمار به صورت تصادفی و یا بد حال از نظر مسمومیت‌های شدید، به درمانگاه مراجعه می‌کند در همان بدو ورود به آن دارو نیاز دارند. مثلا افرادی که خودکشی کرده یا مشکل خاص یا بیماری قلبی داشته و به درمانگاه مراجعه می‌کنند.
درمانگاه اولین مرکزی است که بیمار به آن مراجعه می‌کند و انتظار دارد حداقل در یک وضعیت امن به بیمارستان منتقل شود. برخی از دارو‌های بسیار ضروری و اورژانسی، برای چنین مواقعی نیاز داریم که تهیه آن‌ها به شدت مشکل است.
در گذشته مراکزی بودند که دارو‌های اورژانسی را از آن‌ها تهیه می‌کردیم، اما در حال حاضر زمانی که مراجعه می‌کنیم، متاسفانه مشکلی از ما حل نمی‌شود. این موضوع، یکی از معضلات اساسی در حوزه فعالیت ما می‌باشد. در این زمینه با شبکه بهداشت ارتباط برقرار کردیم، اما در نهایت به علت کمبود دارو یا مسائل دیگر، تلاش ما بی نتیجه بوده و ما همچنان به صورت جدی با این مشکلات رو به رو هستیم. امید داریم در این زمینه اقداماتی عاجل و موثر صورت گیرد.
بسیاری از دارو‌های مورد نیاز ما تولید داخل هستند. بنده استنباطم بر این هست که در مورد کمبود دارو‌های داخلی، مسئولین محترمی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید پاسخ گو باشند. چون ما تنها وظیفه خرید این دارو‌ها و ارائه آن به مردم در درمانگاه را داریم. در مجموع ما شاهد عدم همکاری در بسیاری از زمینه‌ها هستیم. به طور مثال برای تهیه یک آمپول که ارزش آن ۱۲۰ هزار تومان بود، ما مبلغ ۳۰۰ هزار تومان هزینه ارسال دادیم تا بتوانیم آن را به موقع برای مریض استفاده کنیم، درصورتی که باید از همان دارو به مقدار کافی در درمانگاه داشته باشیم. متاسفانه با مشکل جدی کمبود دارو مواجه هستیم.
بنده از مسئولین محترم شبکه بهداشت تقاضا دارم، که این مشکل را با جدیت بررسی و در رفع آن اهتمام ورزند. در این زمینه برای همکاری و همیاری با مسئولین ذیربط پیشنهاد می‌دهم که اگر مدیران درمانگاه می‌توانند اقدامی انجام دهند، مثلا هزینه‌ای پرداخت کنند که برای تهیه دارو کمک کننده باشد، آن را اطلاع رسانی نمایند، یا ارگان مشخصی برای دریافت دارو به ما معرفی نمایند که از این نظر چالش نداشته باشیم، همچنین به گونه‌ای باشد که اقلام مصرفی درمانگاه را لیست کرده و آن مرکز، برای ما بفرستد. متاسفانه این موضوع هنوز اتفاق نیافتاده است. بنده در شهر قدس با شبکه بهداشت بسیار در تعامل هستم و انصافا تا جایی که امکان داشته با ما همکاری‌های لازم را انجام داده اند. متاسفانه در زمینه تهیه دارو شاید آن‌ها هم قادر نبودند و هنوز کمک موثری به ما نشده است.
تاکنون دارو را شخصا از داروخانه‌ها تهیه می‌کردیم. یک نیرو جهت پیگیری این مورد در مرکز داشتیم که از داروخانه‌های مختلف پیگیری‌های لازم را انجام می‌داد تا دارو‌های مورد نظر را برای درمانگاه تهیه و تامین نماید. خاطر نشان می‌شوم که یک مکان مشخص به شکل بانک دارو که همه دارو‌ها را بتوان از آن تهیه کرد نداریم و خلأ آن کاملا احساس می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات