جواد اکبری، مدیریت داروخانه سارمینتو:

فرهنگ سازی مصرف دارو، یک جهاد بزرگ است

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با جواد اکبری، مدیریت داروخانه سارمینتو، جلب می‎نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با جواد اکبری، مدیریت داروخانه سارمینتو، جلب می‎نماییم:
کد خبر: ۱۴۷۱

در حال حاضر مجوز‌های بسیاری برای تاسیس داروخانه‌ها صادر شده است و ابعاد منفی ایجاد کرده است، در یک منطقه کم جمعیت وجود چند داروخانه با فاصله کم از همدیگر وجود دارد، شاید در ابتدا باعث ایجاد رقابت شود، اما در نهایت به دلیل وجود شرایط اقتصادی و تورم علی رغم اینکه داروخانه‌های تازه کار دوست دارند در کارشان پیشرفت کنند و از لحاظ اقتصادی به یک ثباتی برسند، ولی داروخانه‌های قدیمی باعث می‌شوند این داروخانه‌ها بعد از مدتی متضرر شوند، بنابراین از کار خود دلسرد شده و در نهایت به سمت فعالیت دیگری که در تخصص شان نیست روی می‌آورند و ممکن است در همان کار هم دچار مشکل شوند.
اگر قوانین طوری باشد که داروخانه‌ها مثل قدیم باشند و فاصله‌ها و تراکم جمعیت رعایت شود، امکان فعالیت بهتری فراهم می‌شود. متاسفانه در حال حاضر داروخانه‌ها به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند.
در گذشته داروخانه یک مرکز علمی بوده است و اگر بیماری به پزشک دسترسی نداشت و یا به دلیل هزینه ویزیت به داروخانه مراجعه می‌کرد و با مسئول فنی داروخانه در رابطه با مشکلش صحبت می‌کرد، ویزیت می‌شد و با یک مشاوره علمی دارو دریافت می‌کرد و به نتیجه می‌رسید.
گاهی بیمار به ما مراجعه می‌کند در حالی که از تاثیر دارو راضی نیست، ما او را تشویق به صبر می‌کنیم، زیرا هدف ما فروش داروی بیشتر و کسب درآمد نیست.
در حال حاضر تولید و عرضه دارو با مشکلاتی همراه است و بسیاری از دارو‌های ضروری و یا دارو‌های بیماران خاص را نمی‌توانیم تهیه کنیم و این مسأله یکی از مشکلات ما است.
مسئولین یا معاونت غذا و دارو با توجه به سابقه و مسئولیتی که دارند، با یک رصد کوچک متوجه می‌شوند که در کشور چه دارو‌هایی کمیاب است، بنابراین باید در جهت تامین آن تلاش کنند.
باید افرادی که مسئولیت دارند برای رفع مشکلات مردم اقدامات لازم را انجام دهند. ما بیمارانی داریم که به خاطر نبود آنتی بیوتیک بیماری شان طولانی می‌شود و متاسفانه، چون دارو پیدا نمی‌شود پیگیر بیماری نمی‌شوند. راه‌های زیادی برای تامین دارو وجود دارد، ولی یک سری از سیاست‌ها باعث قصور و کوتاهی در این مورد می‌شود. متاسفانه گروه‌هایی در بخش‌های اقتصادی کشور وجود دارند، که به منفعت و سود خود می‌اندیشند و مشکلات مردم برایشان اهمیت ندارد. اگر من در جایگاه تصمیم گیری بودم نهایت تلاش خود را انجام می‌دادم که مردم برای تامین دارو دغدغه نداشته باشند و اگر مواد اولیه نیز در کشورموجود نبود، دارو را وارد می‌کردم تا در این زمینه کمبود نداشته باشیم.
رسانه نقش بسیار موثری برای کمک به ما دارد، در حال حاضر در فضای مجازی اطلاع رسانی می‌شود، ولی نباید این اقدام کاذب باشد، بسیاری افراد که در دنیای مجازی هستند، علم پزشکی ندارند، رسانه در این راستا تاثیر خیلی زیادی دارد، چون مخاطبین زیادی دارد و افزایش آگاهی در فرهنگ و تعالی جامعه تاثیر مثبت دارد.
یک جهاد بزرگ این است که به مردم آگاهی دهیم و فرهنگ سازی برای مصرف دارو انجام دهیم. خیلی از افراد زمانی که دارویی کمیاب است در صورت دسترسی به آن دارو، مقدار زیادی تهیه کرده و، چون مصرف ندارند، دارو فاسد می‌شود، باید درباره این مسائل فرهنگ سازی بیشتری توسط رسانه صورت گیرد و با این کار قطعا منزلت رسانه نیز بیشتر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات