چگونه با قدرت صحبت کنیم

کلام پلی بسیار قوی در ارتباطات انسانی بشمار می‌آید و هر قدر زیباتر و رساتر بر زبان جاری شود اثر بخشی آن دو چندان خواهد شد.
کلام پلی بسیار قوی در ارتباطات انسانی بشمار می‌آید و هر قدر زیباتر و رساتر بر زبان جاری شود اثر بخشی آن دو چندان خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۵

برای این منظور بهتر است اطلاعات عمومی خود را تقویت کرده و با افزایش مطالعه در زمینه‌های مختلف خصوصا موضوعات اجتماعی و علوم رفتاری می‌توانید در روابط انسانی موفق‌تر عمل کرده و مسیر پیشرفت را برای خود هموار کنید.
مطالعه باعث تقویت اطلاعات و افزایش خزانه لغات می‌گردد هر قدر دایره لغات فرد گسترش پیدا کند در هنگام نیاز می‌تواند از واژگان بهتری بهره گیرد که عامل موثری در مهارت‌های زبانی و ارتقا ارتباطات انسانی بشمار می‌آید.
وقتی افراد با واژه‌ها و کلمات و جملات مختلف، بیشتر آشنا می‌شوند و دایره لغات خود را افزایش می‌دهند در گفتگو‌ها بهره بهتری برده راحت‌تر و روان‌تر صحبت می‌کنند برای اثر بخشی بهتر کلام، چند راهکار پیشنهاد می‌گردد.

راهکار‌های کاربردی سخن گفتن در جمع

سعی کنید در جمع متکلم وحده نباشید اساس حضور در جمع گفتگو است پس اگر فقط یک نفر صحبت کند فضا خسته کننده می‌شود ۰ بهتر است شرایطی فراهم کنید که دیگران هم در گفتگو مشارکت کنند.
شیوه مناسب برای شروع سخن گفتن در جمع این است که کلام با واژه‌های مثبت و پر انرژی آغاز شود به طوری که مخاطب به گوش کردن علاقه‌مند گردد
مخاطب شناسی کمک بهتری در ایجاد ارتباط و حفظ آن خواهد کرد این که مخاطبین من چه گروهی هستند سطح تحصیلات و دانش قبلی آن‌ها چگونه است به ما کمک می‌کند که در جمع حاضر، انتخاب بهتری داشته باشیم و همچنین راحت‌تر صحبت کنیم و از بیان موضوعات تکراری، طولانی و خسته کننده پرهیز کنیم. بهتر است کلام و ادبیات ما امید بخش و پر انرژی باشد چنانچه نقل قول می‌کنید منابع را بشناسید و دقیق مطرح کنید ارائه آمار معمولا درست نیست چنانچه اعداد و در صد مطرح می‌کنید در صورتی مورد قبول است که به منبع دقیق آن آگاهی و دسترسی داشته باشید.
هنگام صحبت متبسم باشید و با گشاده رویی صحبت کنید از قضاوت کردن و مارک زدن به دیگران پرهیز کنید.
ببینید موضوعات مورد نظر جمع چیست به خوبی از آن‌ها بهره بگیرید ۰ دقت داشته باشید که کلام شما نباید باعث ناامیدی مخاطبین باشد بلکه بهتر است برای دیگران راهگشا و امید بخش نیز باشد.

روی تار‌های صوتی خود تسلط بیشتری داشته باشید لحن و آهنگ صدای خود را مدیریت کنید هر قدر از صوت ملایم تری بهره گیرید کلام شما بیشتر دلنشین خواهد بود.

از دیگر راهکار‌ها این است که برای کسب موفقیت در کلام و گفتار مطلوب ابتدا از مدل ساده‌تر آن استفاده کنید مثلا می‌توان صحبت در جمع دوستان نزدیک و بستگان را توصیه کرد.
زمانی که در جمع دوستان هستید یک موضوع را انتخاب کنید و در مورد آن حرف بزنید سعی کنید به گونه‌ای شرایط را هدایت کنید که افراد حاضر در جمع هم بتوانند نظر خود را مطرح کنند حتی زمانی که شما مخالف نظر فردی در جمع هستید خودتان را ارزیابی کنید که عکس العمل شما چگونه است و در صورتی که واکنش نامناسبی دارید روی خود کار کنید تا قادر باشید در محافل اجتماعی به شکل صحیح رفتار کرده واکنش مناسبی داشته باشید و این تمرین‌ها را در موقعیت‌های مختلف داشته باشید و بدانید کار نیکو کردن از پر کردن است.

برای داشتن یک ارائه خوب باید از اعتماد بنفس خوبی برخوردار باشید که معمولا اگر افراد از دانش خوبی برخوردار باشند به هنگام صحبت کردن اعتماد بنفس بهتری هم خواهند داشت بنابر این با وقت گذاشتن و مطالعه کردن، دانش و معلومات عمومی خود را ارتقا دهید.

بهتر است انتخاب شما موضوعی باشد که در آن تسلط بیشتری دارید
تنظیم ریتم تنفس صحیح و تمرین جلوی آیینه کمک موثری است تا با واکنش‌های خود آشنا شده تسلط بیشتری روی آن داشته باشید.
انتخاب پوشش مناسب برای حضور در جمع و حفظ آراستگی ظاهر و رعایت بهداشت فردی نیز از اصول اولیه و مهم بشمار می‌آید.

به یاد داشته باشید مهمترین بخش ارتباطات کلامی، ارائه آن به گونه‌ای است که تفهیم تفکرات ما را برای مخاطب ساده کند به طوری که برای گیرنده واضح، شفاف و قابل ادراک باشد.
اگر انسان‌ها بیاموزند همچنان که گوینده خوب بودن مهم است شنونده قابل بودن نیز دارای اهمیت است و برای رسیدن به این مهم توصیه‌های ارائه شده بسیار کاربردی خواهد بود و چنانچه تمرین‌ها به تدریج اجرا گردد در بلند مدت قادر خواهید بود مهارت‌های زبانی خود را ارتقا داده از آن بهره بهتری ببرید.

موفق باشید

فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی

newsQrCode
ارسال نظرات