مضررات مصرف آبنبات و شکلات بر رشد کودکان

یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف زیاد آبنبات و شکلات در کودکان علاوه بر خرابی دندان باعث کاهش اشتها شده و نیز اثر منفی بر رشد و قد خواهد داشت.
یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف زیاد آبنبات و شکلات در کودکان علاوه بر خرابی دندان باعث کاهش اشتها شده و نیز اثر منفی بر رشد و قد خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۸۶

به گزارش جام جم البرز: به نقل از خبرگزاری ایسنا  "لعیا عرب " کارشناس تغذیه اظهار کرد: شیرینی به عنوان یکی از ارکان پذیرایی از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین باید در تهیه و خرید آنها، نکاتی که مرتبط با سلامتی است مد نظر قرار گیرد.

وی در مورد اینکه چه شیرینی برای پذیرایی مفیدتر است، افزود: بهتر است در پذیرایی‌هایی‌ها ازشیرینی خشک استفاده شود. در بین شیرینی‌های مرسوم، شیرینی‌های خشک کوچک به شیرینی‌های بزرگ ارجحیت دارند.

وی افزود: شیرینی‌های دارای رنگ مصنوعی هم مناسب نبوده و بهتر است از شیرینی که رنگ‌های شکلاتی یا زعفرانی دارند، استفاده شود. چنانچه هنگام خوردن شیرینی حس جمع شدن دهان ایجاد شود، نشانه این است که این شیرینی‌ها حاوی مقادیر بیشتری از بکینگ پودر بوده و برای استفاده مناسب نیست.

عرب افزود: شیرینی‌های فاقد روکش شکری، رنگی و کرمی دارای قند کمتری هستند و فساد پذیری کمتر و ماندگاری بالاتری دارند. اما در میان شیرینی‌های متداول، شیرینی‌های سنتی مثل نخودچی و برنجی، اولویت بیشتری دارند. این شیرینی‌ها قند و کالری کمتری دارند و برای کودکان و نوجوانان هم مفیدتر هستند.

این کارشناس تغذیه گفت: در تهیه شیرینی نخودچی از آرد نخودچی استفاده می‌شود، بنابراین مصرف این شیرینی در مقایسه با سایر شیرینی‌ها از نظر ارزش غذایی بهتر است. همچنین نان برنجی و شیرینی نخودچی به نسبت شیرینی‌تر کالری کمتری دارند.

وی ادامه داد: بهتر است تا حد امکان از مصرف تافی‌ها، آبنات شکرپنیر و پاستیل‌ها خودداری شود. چرا که این تنقلات ترکیباتی از اسانس‌ها، شکر و رنگ‌های مصنوعی خوراکی هستند که هیچ فایده‌ای جز افزایش کالری برای بدن ندارند. در مورد گز هم بهتر است از انواع پر مغز و کم شیرین و رژیمی آن استفاده شود. چرا که در انواع رژیمی از قند‌های طبیعی استفاده شده و به تدریج قند خون را بالا می‌برند، بنابراین عارضه‌کمتری را نسبت به انواع آن ایجاد می‌کند.

عرب درباره مصرف شکلات‌ها و آبنبات گفت: مصرف مقادیر زیاد شکلات ممکن است به ابتلا و افزایش بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و کلسترول بالا به دلیل برخورداری از چربی اشباع شده و قند منجر شود؛ لذا در مورد خرید و مصرف شکلات در این ایام باید آگاهانه اقدام کرد.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: در مورد انواع شکلات‌ها، مهم درصد کاکائو موجود در آن است. اگرچه بالا بودن درصد کاکائوی آن باعث تلخ‌تر شدن شکلات می‌شود، اما ارزش غذایی محصول را بالاتر می‌برد.

وی افزود: چنانچه روی بسته شکلات اصطلاح قلیایی درج شده باشد نباید آن را خریداری و استفاده کرد، چون این کلمه بیانگر یک شیوه فرآوری شده شکلات است که میزان آنتی اکسیدان شکلات را کاهش می‌دهد. برخی از شکلات‌ها حاوی رنگ‌های خوراکی، لستین و روغن‌های ارزان قیمت هستند که جایگزین کره، کاکائو و مواد امولسیون کننده می‌شوند که عوارضی را به همراه دارند. پس بهتر است شکلات‌های معتبر و با مواد مرغوب را تهیه کنیم.

عرب در ادامه گفت: در مورد آبنبات‌ها که طی فرایندی از شکر، آب، مواد افزودنی، اسانس‌ها و رنگ به دست می‌آیند، چنانچه در تولید آن‌ها از اسانس و رنگ در مقادیر بالایی استفاده شده باشد، برای مصرف مناسب نیستند. از طرفی آبنبات‌ها به خاطر قند زیاد و چسبندگی به دندان‌ها باعث خرابی دندان‌ها هم می‌شوند.

این کارشناس تغذیه افزود: اگر در فرایند تولید این آبنبات‌ها چربی اضافه شود، تافی به دست می‌آید که نرمتر هستند. اما به دلیل چربی کالری بیشتری دارند و باعث چاقی می‌شود. باید توجه کرد که مصرف زیاد آبنبات و شکلات در کودکان علاوه بر خرابی دندان باعث کاهش اشتها شده و نیز اثر منفی بر رشد و قد خواهد داشت. پس مصرف آن‌ها در کودکان، به ویژه کودکان بیش فعال و یا کودکان مبتلا به سوء تغذیه باید محدود شود.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: به ویژه اینکه شیرینی‌ها کالری بالایی داشته و به دلیل اینکه ارزش غذایی کمتری دارند، مصرف آن در تمامی افراد توصیه نمی‌شود. مخصوصا در افراد دیابتی و افرادی که رژیم کاهش وزن دارند باید مصرف این ماده غذایی را به حداقل برسانند.

عرب ادامه داد: مصرف زیاد شیرینی به دلیل محتوای قند و چربی بالای آن تواند در وهله اول منجر به افزایش وزن شده و در مرحله دوم، می‌تواند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش دهد./ ایسنا البرز

newsQrCode
برچسب ها: سلامت تغذیه سالم
ارسال نظرات